Modell 2 – Nagyvállalaton belüli innováció (inside-out)

Xerox, 3com, IBM, Bosch példája alapján bemutatjuk az Open Innovation 2. modelljét, amely világszerte több évtizede terjed.

Számos nagyvállalatban jönnek létre olyan innovációs ötletek, amelyek a hagyományos működés során elvésznek vagy nem kapnak megfelelő figyelmet, és ezért megvalósításuk nem történik meg. Amennyiben a vállalatvezetésben megvan az a szándék, hogy ezen belső innovációk is felszínre kerüljenek, akkor olyan belső inkubációs modell biztosítása szükséges, amely révén ezen inkubációk, akár az ötletgazda személyétől függetlenül kísérleti fejlesztésre kerülhetnek. Ebben az esetben az inkubációs szervezet egy professzionalizált, és a vállalat működési területével tisztában lévő, szakértői stáb, amely rendelkezik széleskörű fejlesztési és technológiai komptenciákkal.

A nagyvállalaton belül létrejövő ötletek ilyen módon a forrás részleg, vagy ötletgazda „zártabb” megvalósítási kompetenciái helyett egy szakértői fejlesztési környezetbe kerülve gyorsabban és hatékonyan kerülnek a piaci implementációba. Az adott inkubációs szervezetnek pedig lehetősége van széles körben tudást és forrát akvirálni az adott innovációs ötlethez, legyen az akár az adott nagyvállalat másik részlege, vezetősége, vagy akár külső partner, vgy beszállító. További előny, hogy a nagyvállalat eszközei rendelkezésre állnak a startup (vagy inkább spin-off) fejlesztésére, ami akár a drága berendezéseket, adatbázisokat vagy „élő” felhasználói bázist is jelentheti. Olyan forrásokat, amelyekkel egy nagyvállalattól független startup szervezet kevésbé rendelkezhet.

 

a)   Chesbrough „Inside out” módszere: Xerox, 3COM és Lucent

Az Open Innovation modell szellemi atyja, Chesbrough ezt „inside out” folyamatként írja le, amennyiben a belső innováció „kilép” a cégen kívüli szervezetbe, azaz spin-off-á válik. Korai, az 1970-es évekből való példa az ilyen „inside out” modellekre a XEROX által tulajdonolt PARC kutató központ, amely a Szilícium völgy egyik legfontosabb és leghíresebb kutatóbázisa, ahol többek között a számítógépes egeret, a Wifi-t, vagy éppen a grafikus felületet (GUI) találták fel. Annak idején a PARC-ból kerültek spin-off-ként leválasztásra olyan ma már legendásnak számító nagyvállalatok, mint például a 3Com vagy az Adobe. A Lucent New Ventures csoport szintén egy jó példa, amelyből 1977-ben vált ki spin-offként a Bell Labs, amelyet aztán 2002-ben a Lucent értékesített a piacon, amikor sürgősen pénzügyi forrásra volt szüksége.

b)   IBM és Bosch példák

Az IBM 1995 óta működteti belső inkubátori programként a FOAK (first-of-a-kind) programot, amely innovációit az IBM újraintegrálja és immár saját üzletként piacosítja. 2014-ben indította el a Bosch a maga „startup platform”-ját, amelyben számos….

A blogbejegyzést tovább olvashatja, amennyiben letölti a tanulmányt. A fenti írás ugyanis “Miskolczy Csaba: Open Innovation modellek a gyakorlatban” című tanulmányából idéz. A tanulmány egyben is letölthető:  ITT 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.