Fejlesztési kudarc helyett “exponential curve”

Számos nagyvállalat nem vallja be magának, de a belső kutatás fejlesztések számos kudarcot hoznak… A startupokkal való “foglalkozás” azonban segít ezen kudarcokat elkerülni. Sőt egészen új fejlesztési pályára állítja a nagyvállalatot!

a)   Fejlesztési kudarcokból üzleti előny

A főbb startup előnyök a következőek lehetnek egy nagyvállalat számára: gyorsaság, hatékony és dinamikus szervezet, gyorsan „felskálázódó” üzleti modellek és a piaci környezet, üzleti modellek teljes újragondolására képes működés kialakítása.

Gondoljunk csak bele abba, hogy egy nagyvállalat eleve a reputációja, kannonizált működése folytán képtelen lenne bármilyen működő modell gyökeres újragondolására. Egy startup számára ez azonban egy eleve nyitott lehetőség, még akkor is, ha eleve belebukik. És ezt a bukást a startup „megteheti”, de a nagyvállalat ennek még a közelébe sem kerülhet. A startupnál a bukás esetében ugyanis nem egy akár többezer fős vállalkozás, hanem csupán egy pár tucatnyi munkavállalót foglalkoztató szervezet „vész el”. Ez pedig önmagában is kisebb kockázatot, viszont exponenciális nagyobb „nyerési” képességet jelent a startup irányából, ha a nagyvállalat felismeri a startupokban rejlő eme kísérletezési lehetőséget. Azaz szerencsésebb egy nagyvállalati kísérleti modellt egy nagyvállalat által támogatott, tulajdonolt vagy akár inkubált startupnál kipróbálni, mint magát a nagyvállalatot veszélybe sodorni az esetleges kudarc megtörténtével.

KONKLÚZIÓ: Érdemes a nagy kockázattal bíró fejlesztéseket startupok révén tesztelni és bevezetni, hiszen a kudarc ilyen esetben nem a nagyvállalat reputációját veszélyezteti. Sőt a nagyvállalat eleve pozitív színben tűnik fel, hiszen a kísérletezésre nyitott és progresszív kép társul hozzá, még a startup kudarca esetében is.

 

b)   Jövőbeli irányok kipróbálása

A fejlesztési kudarc elkerülése mellett a másik haszonelem a startup fejlesztések támogatásában eleve az, hogy a szisztematikus startup inkubációs és akceleráció révén olyan kísérleti terephez jut nagyvállalat, amely csak többszörös költséggel lenne létrehozható a vállalaton belül. A startup eredeti működési szabályai alapján ugyanis kockázathat, újragondolhat, és újra alkothat piaci modelleket, üzleti működéseket, megfelelő technológiák számára megkeresheti és felfedezheti azon implementációs környezetet, amely egy nagyvállalat részére eleve rengeteg kötöttség révén képtelen misszió vagy nagyon nagy szervezeti kihívás lehetne.

Ami egy nagyvállalat részére csupán vízió vagy tűnő terv, az egy startup részére maga a megvalósítható jövő. Ez a startup piaci mozgásterét kibővíti és nem köti a hagyományos modellekben működő nagyvállalatok kötöttségeihez. A startup fejlődési dinamikája és innoválási képessége így exponenciálisan nagyobb, amely igazodik bizonyos technológiák fejlődési üteméhez. Ezen elmélet alapján eleve maguk a startupok válnak bizonyos technológiák, az előbbiekben már említett, ún. distruptive technológiák piaci bevivő szervezeteivé.

Az elmélet kidolgozója Peter Diamandis ezt ún „exponential curve” modellnek nevezi, amely bizonyos iparágakban forradalmi változásokat indukálnak. Ilyen manapság az informatikában a mesterséges intelligencia alapú „machine learning” vagy például a kvantum komputerek világa. Mindkettő megvalósulása esetén újra íródnak az informatika működési modeljei és újabb piaci modellek alakulnak ki. Hasonló „exponential curve” változást hozott az űrtechnológiai megjelenése az anyagtudmányra épülő technológiákban (pl. nanotechnológiai, szénszál-erősítésű anyagok stb), vagy a komputerizálás a mobiltechnológiában, amely révén mára a mobiltelefonok egyre inkább informatikai és szoftveres hálózati eszközökké, vagy mini komputerekké váltak.

KONKLÚZIÓ: Az ún. exponential curve” változások felismerése révén a nagyvállalat rálát a jövő technológiai kihívásaira, ehhez tudja igazítani működését és fejlődését.


A fenti írás “Miskolczy Csaba: Open Innovation modellek a gyakorlatban” című tanulmányából idéz. A tanulmány egyben is letölthető:  ITT 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.