Modell 3 – Vállalati akceleráció

A legdivatosabb Open Innovation modellek az ún. akcelerációs programok. Ilyet csinál a Nike, PWC, SAP, Sony, Renault, Amazon és még sok-sok nagyvállalat.

Az outside-in programok legmodernebb formátuma az ún. vállalati akcelerációs program. (Az akceleráció szakmai jelentése: „üzleti gyorsítás”). Az akcelerációnak számos eltérő deffiníciója és módszertana létezik világszerte, azonban a legelterjedtebb felfogás szerint a jelentkező stratup egy kötött idejű, és limitált programban (szemeszter) vesz részt, amely egy üzleti megmérettetéssel vagy befektetők előtt tartott prezentációval (ún. demo day) zárul.

 

a)   Y-Combinator, a világ leghíresebb akcelerátora

A legismertebb és keghíresebb, piacilag független akcelerátor a Szilícium völgybeli Y-Combinator, amely a startup világban a legnagyobb inkubátornak (vagy inkább akcelerátornak) számít, mind a jelentkezők számát tekintve, mind az inkubációból kikerülő startupok piaci sikerei kapcsán. Az inkubációban résztvevők számára kötelező a folyamatos elvárás a helyszíni jelenlét, amelyért fizetést kapnak az inkubátortól, amely sikeres demo day-t követően nagy valószínűséggel komoly befektetéssel folytatódik. Az Intel által 2014-ben „Edison Platform” néven elindított inkubációban 3 hónapos szemeszeterekben, 50 ezer dollár értékű üzleti tanácsadaást (coaching) és technikai támogatást kap egy-egy startup. A programban eddig csaknem 400 startup vett részt 27 országból.

b)   Nike+ és Techstars akcelerációk

Az akcelerációs programokban olyan multinacionális cégek is megjelentek, mint amilyen a Nike sportszergyártó, amely 2013-ban indította el Nike+ Accelerator programját. Itt 90 napos az inkubációs szemeszter, amelyet a TechStars világhíres inkubátor „host”-ol és 20 ezer dolláros támogatást jelent startuponként. A Nike ebben a programjában támogatja a NikeFule szoftver platformján fejlesztendő applikációkat is.

A Techstars ezen kívül számos „outside-in” programot és akcelerációt végez a következő multinacionális vállalkozásoknak szerte a világban: Amazon (Alexa Accelerator program in Seattle, US), Barclays (Barclays Accelerator in Cape Town, London, New York, Tel Aviv, ) GE – Bosch – PWC- SAP –Verizon (iOT program in New York), Metro (Berlin), Sony Music- Warner Music – SONOS (Los Angeles), Renault – TOTAL (Paris), SAP.io Foundry (Berlin).

2017-ben a Techstars-nak (mint a világ legnagyobb inkubációs szervezetének) 28 párhuzamos akcelerációs programja volt17 városban és több egymástól eltérő iparágban: a zeneipartól, a szoftver technológián és az iOT-n át, a gyógyszeriparig, vagy a retail bizniszig, vagy a fintech szektorig.

KONKLÚZIÓ: Az outside-in vállalati inkubáció legmodernebb formája a vállalati akcelerációs programok. Manapság ez tekinthető a legdivatosabb és legelterjedtebb inkubációs programnak, amelyet számos nagyvállalat használ a startup világból származó innovációk akvirálására és a piaci előnye megőrzésére.

Ezek például: Intel (Edison Platform), Nike (Nike+ Accelerator), Techstars Accelerator

A blogbejegyzést tovább olvashatja, amennyiben letölti a tanulmányt. A fenti írás ugyanis “Miskolczy Csaba: Open Innovation modellek a gyakorlatban” című tanulmányából idéz. A tanulmány egyben is letölthető:  ITT 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.