Innovációs steakholder-é válás a startupok révén

Amennyiben egy nagyvállalat nyitott a piaci fejlődésre és az adott piac hosszabbtávon meghatározó innovációs és technológiai steakholdere (lásd piaci véleményformálója és alakítója) kíván lenni, akkor érdemes startupok innovációs „energiájából” átvenni és transzformálni az abból fakadó piaci előnyöket.

Ekkor három alapvető kihívással és konzekvenciával kell kalkulálnia a piaci fejlődés tekintetében:

(1) Először is a nagyvállalatnak képesnek kell lennie, hogy „screen”-elje és identifikálja a piacán mozgó startup vállalkozásokat, azokat immár nem versenytársként, hanem potenciális partnerként elfogadva. Felkészülve arra, hogy ezen startup vállalkozásokra képes legyen interferálni és valamilyen piaci kapcsolatot kialakítani. Ezen kapcsolatok segítenek dinamizálni, újragondolni adott piacokon történő nagyvállalati működést, csökkentik a nagyvállatai innovációs költségeket, illetve felhívják a figyelmet a váratlan piaci mozgásokra,

amelyet például egy nagyobb tőkével rendelkező startup indíthat el az adott piacon, akár újraírva a korábban működő piaci szabályokat és modelleket.

(2) Másodszor a nagyvállalatnak tudatosítania kell a saját „value proposition”jait a startup világ felé, például, hogy miként adhat értéket olyan startupok irányában, amelyek már kockázati tőkeforrással rendelkeznek és beléphetnek a piacára. Ezzel a potenciális kihívót eleve partnerré, vagy a jövőben felvásárolható entitássá alakítva és ezzel biztosítva az adott piaci védettségét, hosszabbtávú fenntarthatóságát.

(3) Harmadszor tisztáznia kell, hogy mi az amit bevon a startup modellekből a saját szervezete, innovációs képessége fejlesztése céljából. És miképpen hasznosítja a nagyvállalaton belül ezen előnyöket (lásd spin-inn modellek)

KONKLÚZIÓ: A nagyvállalat innovációs és technológiai stakeholderré válhat a startupok révén. Ennek lépései: (1) screening, (2) mely nagyvállalati value propositiont alkalmazza a startup irányban, (3) bevonási folyamatok azonosítása (spin-in).


A fenti írás “Miskolczy Csaba: Open Innovation modellek a gyakorlatban” című tanulmányából idéz. A tanulmány egyben is letölthető:  ITT 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *